lørdag 21. mai 2011

Etappe 1: Lindesnes-Ljosland.


Da var første etappe tilbakelagt og Mari, Ulli og jeg slapper av på Ljosland fjellstove. Denne etappen så jeg egentlig mest på som en transportetappe, men Agder fylkene har imponert meg og jeg har hatt 2 flotte dager på sykkelsetet i varierende og spennende natur.
Etter en mildt sagt stressende biltur (det var jeg som stressa, ikke sjåføren) endte vi opp på Lindesnes gjestehus på torsdag kveld. Jeg hadde da mista telefonen min to ganger og kartmappa med kart ligger igjen ved Torp ett sted. Heldigvis ordnet alt seg, og fredag morgen sto vi alle tre på fyret. Det var en spesiell følelse å stirre utover havet mot Danmark etter ett år med planlegging. Fyrvokteren selv viste seg å være en usedvanlig trivelig type. Han har en egen bok hvor alle NPL’ere kan skirve seg inn. Selv syntes han det var helt bak mål å gå så langt. http://lindesnesfyr.no/?page=301&menu=70&id=1150 



På Lindesnes fyr traff jeg også Tor Asle Varsi fra Sirbma i Tana kommune. Han skal gå til Nordkapp og deretter hjem til Sirbma. Tor Asle er tidligere alkoholiker og skal besøke flere rusklinikker oppover landet og holde motivasjonsforedrag. Han har behov for en tralle, da han skal følge asfalt hele veien. Hvis kunne hjelpe han med dette skriv til: torvarsi@yahoo.com Jeg ønsker han masse lykke til.
Deretter satte jeg meg på sykkelen og satte kursen i lett terreng mot Høgetveit Camping på Bjelland http://naturcamp.no/ Dette var en skikkelig trivelig plass med masse sjel og trivelige folk og fe. Spesielt artig var golden retriver tispa Lisa. 76 km ble unnagjort.



I dag syklet jeg 52 km til Ljosland fjellstove. Dette var en flott tur i svært variert natur. Elver, knauser og grisegjødsling overalt. Det eneste aberet var at kneet jeg har hatt problemer med i flere år stivnet den siste mila. Må si jeg er litt bekymret, men en kald pils og godt selskap gjør at jeg legger dette på mørkeloftet til i morgen. Da skal jeg på fjellet!!! Neste stopp: Haukeligrend.

1 kommentar:

  1. Valla! Bra jobba. Hørtes ut som en hyggelig start på eventyret. Ser ut på bildene som at været var innafor også. Håper kneet trives bedre i fjellet enn langs veien. God tur videre!

    SvarSlett